نکته جالب در مورد عکاسی صنعتی معماری این است که بزرگترین مزیت آن، همزمان میتواند بزرگترین نقطه ضعفش نیز باشد! می پرسید آن نکته چیست؟ خیلی ساده است ، اینکه سوژه های شما (ساختمانها) حرکت نمی کنند!
لازم نیست نگران از دست رفتن موقعیت سوژه و موارد مشابه باشید. اما نکته منفی این است که شما نمیتوانید سوژه خود را جا به جا کنید! اول این نمونه را مشاهده کنید.
نکته ١) متفاوت بیاندیشید
دنبال نقاط غیر معمول و جالب در سوژه خود باشید. یا سعی کنید از زاویه های جدید از جزییات سوژه خود عکس بگیرید. سعی کنید از ثبت عکسهای غیر هیجان انگیز از ساختمانهای معمولی مستطیل شکل که شبیه قوطی کبریت بزک کرده هستند اجتناب کنید.
نکته ٢) به نمای شب بیاندیشید
اغلب ساختمانها در ساعات غروب و یا در تاریکی شب هنگامیکه چراغ های تزییناتی و نورپردازی نمای آنها روشن شده باشد ، جلوه ی تازه ای پیدا کرده و ارزش افزوده زیادی برای عکس شما به ارمغان می آورند. (به زودی مقاله ای در مورد تکنیک های عکاسی در شب در وبلاگ استودیو عکاسی صنعتی و تبلیغاتی آنی بین قرار می دهیم).
نکته ٣) دهانه دیافراگم یا Aperture را زیاد باز نکنید
از f با عدد ١١ به بالا استفاده کنید وقتی از اقدام به عکاسی از ساختمانها و معماری می کنید باید حواستان جمع باشد همه ی جزییات دقیق و در فوکوس کامل باشند. معمارها اصولا خطوط و جزییات را دوست دارند و عکاسی معماری نیز باید این را نشان دهد.
ویدئو: دیافراگم و یا اپچر چیست؟
دهانه دیافراگم با f13 یا f16 معمولا بهترین تنظیم و نقطه تعادل بین عمق میدان و کیفیت عکس می باشد. اکثر لنز ها در یک f خاص ، بهترین تعادل عمق میدان و کیفیت را ارائه می دهند و حتی گرانترین لنز ها هم در یک f خاص بهتر از f های دیگر عمل می کنند. این f بسته به هر لنز فرق می کند و باید خودتان آن را کشف کنید. با جستجو در اینترنت هم می توانید این f خاص را برای هر لنز بیابید.
نکته ٤) در سوژه به دنبال شکل ها و جزییات بگردید
از داخل یا viewfinder یا ویزور چشمی دوربین خود نقاط مختلف ساختمان و یا سازه را بررسی کنید. دنبال الگوهای تکرار شونده یا نقاط خاص سوژه باشید و با زوم کردن آنها را به تنهایی ثبت کنید. سعی کنید تمام فریم خود را به نحو درست به سوژه (نقطه خاص) مورد نظر اختصاص بدهید.
خط های مورب برجسته در سوژه حس قویتری را در عکس القا می کنند. از آنها غافل نشوید.
نکته ٥) عکاسی با سه پایه یا بدون سه پایه؟
در عکاسی معماری معمولا از سه پایه استفاده می شود. اما اگر عکاسی انتزاعی مد نظر شماست میتوانید بدون سه پایه هم عکاسی کنید. حتما قابلیت Image Stabilazation لنز خودرا فعال کنید.
هنگام چکاندن شاتر عضلات خودرا تا حدی منقبض کنید ، یک نفس عمیق و کلیک. مطمئن باشید در آرامش تمام شاتر را چکانده اید. هیچ چیز بدتر از این نیست هنگامی که عکسها را برای ادیت به سیستم خود منتقل نمودید ، متوجه اشکال در فوکوس تصویر و یا مات شدن عکس به علت لرزش دوربین شوید. فاجعه است! همه عکاسهای حرفه ای این فاجعه را در اوایل فعالیت خود درک کرده اند.
در صورت استفاده از سه پایه ، در صورت امکان از سه پایه هایی که بال هد دارند استفاده کنید چرا که آزادی عمل بیشتری نسبت به سه پایه های معمولی pan & tilt دارند. اگر هم امکانش را ندارید مهم نیست.
نکته ٦) صبر ، تحمل و دقت
نکته خوب عکاسی ساختمان و معماری این است که سوژه های شما حرکت نمی کنند. پس می توانید برای رسیدن لحظه مناسب تامل کنید. موقعیت ابرها و نوع و زاویه تابش خورشید را بسنجید. اگر با ٥ یا ١٠ دقیقه صبر کردن ابرها به موقعیت مناسبتری نسبت به سوژه عکاسی شما میرسند ، پس صبر کنید!
نکته ٧) از فیلتر پولاریزه استفاده کنید
اگر تنها یک فیلتر برای لنز خود می خرید آن باید فیلتر پولاریزه مدور (circular polarizer) باشد. رنگ عمیق آبی آسمان و سفیدی و شفافیت ابرها چیزی نیست که بخواهید با نخریدن فیلتر پولاریزه آن را از دست بدهید. انعکاس شیشه ها و سطوح براق هم که دیگر برای شما مزاحمتی ایجاد نخواهد کدر اگر از این فیلتر استفاده کنید.
عکس اول با فیلتر و دومی بدون فیلتر پولاریزه است.
نکته ٨) مجوز های لازم را برای عکاسی در مکانهای عمومی به همراه داشته باشید
این مورد زیاد نیاز به توضیح ندارد، مجوز عکاسی را به همراه داشته باشید. اگر هم برای خودتان عکاسی می کنید حواستان باشد به ساختمانهای دولتی و یا حساس نزدیک نشوید و حتی لنز خود را به سمت آنها نگیرید.
نکته ٩) فاصله را حفظ کنید
عکاسی از ساختمانها از فاصله خیلی نزدیک با یک لنز واید معمولا تاثیر نامطلوبی بر زوایا و خطوط موازی سوژه می گذارد. سعی کنید فاصله مناسب را رعایت کنید مگر اینکه میدانید دارید چه کار می کنید!
نکته ١٠) بالا بروید!
اگر میتوانی با رفتن روی یک پل عابر پیاده و یا طبقات ساختمانهای اطراف کمی از سطح زمین فاصله بگیرید. مطمئن باشید زوایا و ترکیب بندی های خوبی کشف خواهید کرد.
نکته ١١) دوربین را طراز (تراز) کنید.
این مورد هم زیاد نیاز به توضیح ندارد.
نکته ١٢) زمان عکاسی
خورشید از سمت شرق به غرب می رود. پس زاویه تابش نور با سطح ساختمان را بررسی کنید و زمان مناسب عکاسی را تعیین نمایید. صبح؟ ظهر؟ یا هنگام کمی پیش از غروب.
نکته ١٣) ساعت طلایی
به مدت بسیار کوتاهی قبل از غروب ، زاویه و رنگ تابش نور خورشید باعث به وجود آمدن سایه هایی طلایی ، بلند و جادویی بر روی ساختمانها می شود. به هیچ عنوان از آن غافل نشوید.
نکته ١٤) صحنه را بچینید
خودروهایی که جلوی ساختمانها پارک می کنند ، عبور و مرور مردم و اشیا مختلف صحنه را بررسی کنید. اگر مجبور به ثبت آنها در فریم خود هستید به بهترین حالت این کار را انجام دهید به طوری که مقیاس اندازه ساختمان با دیدن آنها برای مخاطب عکس مشخص تر شود.
نکته ١٥) روز عکاسی
یک آسمان زیبا با تکه های ابر پنبه ای ، قابل مقایسه با آسمانهای تیره ، یکدست تمام ابری و یا پر نور نیست.
نکته ١٦) RAW
حتما به صورات raw عکاسی کنید. نمی توانید تصور کنید تا چه اندازه به هنگام تدوین و ویرایش عکسها دستتان بازتر خواهد بود! White balance , exposure , sharpness و دیگر تنظیمات در صورتی که raw استفاده کنید قابلیت تاثیرگذاری بسیار بیشتری بر روی عکسها خواهند داشت.
- ۹۹/۰۴/۱۰